ARKITEKT: BOCANDER & CRONVALL 1932

Halvmilen 12 stod klar år 1932 och har sedan dess stoltserat med sin vackra och typiska funkislook. Slätputsad och ljus fasad, generösa burspråk och balkonger ger detta hus fin karaktär. Den höga bottenvåningen gör dessutom att bostadsvåningarna nästan tycks sväva högt där uppe. Huset uppfördes av byggmästaren C A Kihlgren för egen räkning och för ritningarna stod arkitektduon Martin Bocander och Albin Cronvall. Båda arbetade på Hagström och Ekmans kontor, vilket de senare övertog och blev en av sin tids mest anlitade arkitektbyråer.

Fastigheten förvärvades i maj 1999, och är en äkta bostadsrättsförening. 41 lägenheter. Varje lägenhet har ett eget vindsförråd. 9 lokaler (butiker och kontor). Lokalerna är hyresrätter.

Marken ägs av föreningen.

Fastigheten har kabel-TV från Comhem 39 kr (ingår i månadsavgiften) inkluderar ett basutbud analoga kanaler.

Fastigheten har fiber från Ownit (ingen extra avgift). 250/250 ingår. Den som vill kan uppgradera till 1000/1000 genom eget avtal med Ownit.

• har inga planer på avgiftsförändringar

• har en god ekonomi.

• godkänner ej juridisk person som köpare.

• godkänner delat ägande, om två personer köper lägenhet tillsammans.

• har ej garage- eller parkeringsplatser.

• Tillåten andrahandsuthyrning genom individuell bedömning